База данных: Статьи
Страница 7, Результатов: 69
Отмеченные записи: 0
61.

Подробнее
65
Д 21
Daulbayev, K. B.
Socio-economic development of the regions of the republic of Kazakhstan by the method of selective regional policy [Текст] / K. B. Daulbayev, L. N. Makhmedzhanova, M. K. Abuova // Транзитная экономика. - 2022. - №4. - P. 101-108.
ББК 65
Рубрики: Economics.
Кл.слова (ненормированные):
socio-economic territorial development -- regional policy -- selective regional policy -- disproportions of regions -- differentiiation of regions -- Kazakhstan -- the regions -- the method
Аннотация: ^ASocio-economic development of the regions of the republic of Kazakhstan by the method of selective regional policy
Держатели документа:
WKU
Доп.точки доступа:
Makhmedzhanova, L.N.
Abuova, M.K.
Д 21
Daulbayev, K. B.
Socio-economic development of the regions of the republic of Kazakhstan by the method of selective regional policy [Текст] / K. B. Daulbayev, L. N. Makhmedzhanova, M. K. Abuova // Транзитная экономика. - 2022. - №4. - P. 101-108.
Рубрики: Economics.
Кл.слова (ненормированные):
socio-economic territorial development -- regional policy -- selective regional policy -- disproportions of regions -- differentiiation of regions -- Kazakhstan -- the regions -- the method
Аннотация: ^ASocio-economic development of the regions of the republic of Kazakhstan by the method of selective regional policy
Держатели документа:
WKU
Доп.точки доступа:
Makhmedzhanova, L.N.
Abuova, M.K.
62.

Подробнее
63
И 43
Ilyassova, G. S.
Socio-demographic processes of the Nothern region of Kazakhstan based on the materials of 1999-2009 [Текст] / G. S. Ilyassova, T. S. Sadykov // Отан тарихы. - №26(1). - Р. 120-131.
ББК 63
Рубрики: History.
Кл.слова (ненормированные):
Socio-demographic processes -- the Nothern region -- Kazakhstan -- migration -- fertility -- mortality -- population -- study
Аннотация: Socio-demographic processes of the nothern region of Kazakhstan based on the materials of 1999-2009.
Держатели документа:
WKSU.
Доп.точки доступа:
Sadykov, T.S.
И 43
Ilyassova, G. S.
Socio-demographic processes of the Nothern region of Kazakhstan based on the materials of 1999-2009 [Текст] / G. S. Ilyassova, T. S. Sadykov // Отан тарихы. - №26(1). - Р. 120-131.
Рубрики: History.
Кл.слова (ненормированные):
Socio-demographic processes -- the Nothern region -- Kazakhstan -- migration -- fertility -- mortality -- population -- study
Аннотация: Socio-demographic processes of the nothern region of Kazakhstan based on the materials of 1999-2009.
Держатели документа:
WKSU.
Доп.точки доступа:
Sadykov, T.S.
63.

Подробнее
66
Х 77
Honrada, Gabriel Joel P.
Iran s Membership in the Shanghai Cooperation Organization.A SWOT Analysis [Текст] / Gabriel Joel P. Honrada // Азия и Африка сегодня . - 2023. - №3. - Р. 30-36.
ББК 66
Рубрики: Politics
Кл.слова (ненормированные):
SCO -- Iran -- sanctioms -- regional organization -- challenges -- opportunities -- ship -- Organization
Аннотация: Iran s Membership in the Shanghai Cooperation Organization.A SWOT Analysis.
Держатели документа:
ЗКУ.
Х 77
Honrada, Gabriel Joel P.
Iran s Membership in the Shanghai Cooperation Organization.A SWOT Analysis [Текст] / Gabriel Joel P. Honrada // Азия и Африка сегодня . - 2023. - №3. - Р. 30-36.
Рубрики: Politics
Кл.слова (ненормированные):
SCO -- Iran -- sanctioms -- regional organization -- challenges -- opportunities -- ship -- Organization
Аннотация: Iran s Membership in the Shanghai Cooperation Organization.A SWOT Analysis.
Держатели документа:
ЗКУ.
64.

Подробнее
74
Д 40
Джумажанова, Г.
Изучение моделей образовательного лидерства в Казахстане [Текст] / Г. Джумажанова, К. Кажимова, О. Бабенко, К. Бисекова // Білім ғылым-педагогикалық журнал. - 2024. - №4. - С. 47-55
ББК 74
Рубрики: Образование
Кл.слова (ненормированные):
образовательное лидерство -- директора школ -- лидеры -- профессиональное развитие -- среднее образование -- educational leadership -- school directors -- leaders -- professional development -- secondary education
Аннотация: Целью данного исследования является определение стилей лидерства, которые наиболее часто применяются среди лидеров в Казахстане, а также предоставление литературного обзора с данными о современных подходах к школьному лидерству. Основное внимание в исследовании уделено лидерству в школах Казахстана и применяемым подходам. Лидерство в образовании в Казахстане – это одна из самых перспективных новых областей в образовательной системе страны. В исследовании признается, что подход к школьному лидерству в Казахстане не соответствует какому-либо одному стилю, но предполагается, что его можно охарактеризовать как трансформационное. Благодаря данному обзору последних исследований читатели смогут лучше понять текущий уровень знаний по теме и определить области, требующие дальнейшего изучения. По поводу лидерства в образовании в Казахстане существует значительный информационный вакуум. Директора школ в Казахстане применяют различные стили лидерства, и в данном исследовании анализируется стиль лидерства через систематический литературный обзор. Исследование направлено на выявление типичных стилей лидерства и анализ их связи с региональными и международными образовательными целями и стандартами. Этот подход призван заполнить информационный вакуум и содействовать созданию более сильной и актуальной основы для школьного лидерства в Казахстане. The objectives of the present research are as follows: to determine the lead-ership styles which are most frequently applied among leaders in Kazakhstan and to provide a literature review containing the data on the contemporary approaches to school leadership. Research on school leadership in Kazakhstan and the approaches employed within is the primary emphasis. Leadership education in Kazakhstan is one of the most promising new areas in the country’s educational landscape. While the study acknowledges that the Kazakhstani school leadership approach defies the exact style, it suggests that it may be characterised as transformative. Readers will be able to better understand the topic’s current level of knowledge and identify where more study is needed due to this review of recent studies. Regarding educational leadership in Kazakhstan, there seems to be a considerable information vacuum. School directors in Kazakhstan employ a variety of leadership styles, and this research uses a systematic literature review to examine the style of leadership. Our research set out to identify typ-ical leadership styles and analyse their connections to regional and international edu-cational goals and benchmarks. This method seeks to fill the information vacuum and aid in the creation of a stronger and more applicable framework for school leadership in Kazakhstan.
Держатели документа:
ЗКУ
Доп.точки доступа:
Кажимова, К.
Бабенко, О.
Бисекова, К.
Д 40
Джумажанова, Г.
Изучение моделей образовательного лидерства в Казахстане [Текст] / Г. Джумажанова, К. Кажимова, О. Бабенко, К. Бисекова // Білім ғылым-педагогикалық журнал. - 2024. - №4. - С. 47-55
Рубрики: Образование
Кл.слова (ненормированные):
образовательное лидерство -- директора школ -- лидеры -- профессиональное развитие -- среднее образование -- educational leadership -- school directors -- leaders -- professional development -- secondary education
Аннотация: Целью данного исследования является определение стилей лидерства, которые наиболее часто применяются среди лидеров в Казахстане, а также предоставление литературного обзора с данными о современных подходах к школьному лидерству. Основное внимание в исследовании уделено лидерству в школах Казахстана и применяемым подходам. Лидерство в образовании в Казахстане – это одна из самых перспективных новых областей в образовательной системе страны. В исследовании признается, что подход к школьному лидерству в Казахстане не соответствует какому-либо одному стилю, но предполагается, что его можно охарактеризовать как трансформационное. Благодаря данному обзору последних исследований читатели смогут лучше понять текущий уровень знаний по теме и определить области, требующие дальнейшего изучения. По поводу лидерства в образовании в Казахстане существует значительный информационный вакуум. Директора школ в Казахстане применяют различные стили лидерства, и в данном исследовании анализируется стиль лидерства через систематический литературный обзор. Исследование направлено на выявление типичных стилей лидерства и анализ их связи с региональными и международными образовательными целями и стандартами. Этот подход призван заполнить информационный вакуум и содействовать созданию более сильной и актуальной основы для школьного лидерства в Казахстане. The objectives of the present research are as follows: to determine the lead-ership styles which are most frequently applied among leaders in Kazakhstan and to provide a literature review containing the data on the contemporary approaches to school leadership. Research on school leadership in Kazakhstan and the approaches employed within is the primary emphasis. Leadership education in Kazakhstan is one of the most promising new areas in the country’s educational landscape. While the study acknowledges that the Kazakhstani school leadership approach defies the exact style, it suggests that it may be characterised as transformative. Readers will be able to better understand the topic’s current level of knowledge and identify where more study is needed due to this review of recent studies. Regarding educational leadership in Kazakhstan, there seems to be a considerable information vacuum. School directors in Kazakhstan employ a variety of leadership styles, and this research uses a systematic literature review to examine the style of leadership. Our research set out to identify typ-ical leadership styles and analyse their connections to regional and international edu-cational goals and benchmarks. This method seeks to fill the information vacuum and aid in the creation of a stronger and more applicable framework for school leadership in Kazakhstan.
Держатели документа:
ЗКУ
Доп.точки доступа:
Кажимова, К.
Бабенко, О.
Бисекова, К.
65.

Подробнее
81
С 95
Сырымбетова, Л.
К вопросу формирования ценностных отношений казахстанских школьников к изучаемым языкам [Текст] / Л. Сырымбетова, А. Жуман, А. Шаймерденова // Білім ғылым-педагогикалық журнал. - 2024. - №4. - С. 151-166
ББК 81
Рубрики: Языковедение
Кл.слова (ненормированные):
языковое образование -- аксиологизация языкового образования -- ценностное отношение к языкам -- критерии ценностного отношения -- диагностика ценностного отношения -- школьники -- language education -- axiologization of language education -- value attitude towards languages -- criteria of value attitude -- diagnostics of value attitude -- schoolchil-dren
Аннотация: Вопросы ценностного отношения школьников к изучаемым языкам авторы в данной статье рассматривают в контексте аксиологизации языкового образования. Выстроив композиционную структуру искомого явления, авторы сфокусировали свое внимание на вопросах мотивации школьников в изучении языков. В этом ключе указанная мотивация рассматривается авторами как один из ключевых критериев оценки ценностного отношения к языкам. В данной статье изложены материалы эмпирического исследования, направленного на диагностику и оценку уровня сформированности ценностного отношения казахстанских школьников к изучаемым языкам. При этом в фокус исследования взяты три языка: казахский (Т2), русский (Я2) и английский (L3). В терминологии трехъязычного образования в Казахстане это означает вторые и третий языки, т.е. казахский язык в школах с русским языком обучения, русский язык в школах с казахским языком обучения и английский независимо от языка обучения в школах. Авторы отмечают, что материалы, изложенные в данной статье, представляют собой один из фрагментов более широкого исследования, так как мотивация в изучении языков выступает одним из девяти критериев ценностного отношения к языкам. Целью исследования является выявление уровня мотивации казахстанских школьников в изучении трех языков. Основным методом исследования является онлайн-опрос, в котором приняли участие обучающиеся 6-9 классов школ четырех регионов Казахстана. The authors of this article consider the issues of schoolchildren’s value at-titudes to the languages they study in the context of the axiologization of language education. Having built a compositional structure of the sought-after phenomenon, the authors focused their attention on the issues of schoolchildren’s motivation to learn languages. In this vein, the authors consider this motivation as one of the key criteria for assessing the value attitude to languages. This article presents the materials of an empirical study aimed at diagnosing and assessing the level of Kazakhstani school-children’s value attitude formation in the languages they study. The focus of the study is three languages: Kazakh (T2), Russian (Я2) and English (L3). In the terminology of trilingual education in Kazakhstan, this means the second and third languages, i.e. the Kazakh language at schools with Russian as the language of instruction, the Russian language at schools with Kazakh as the language of instruction and English regardless of the language of instruction in schools. The authors note that the materials presented in this article represent one fragment of a larger study, since motivation in learning lan-guages is one of the nine criteria for valuing attitudes towards languages. The purpose of the study is to identify the motivation level of Kazakhstani schoolchildren in learning three languages. The main research method is an online survey, which involved stu-dents in grades 6-9 in schools in four regions of Kazakhstan
Держатели документа:
ЗКУ
Доп.точки доступа:
Жуман, А.
Шаймерденова, А.
С 95
Сырымбетова, Л.
К вопросу формирования ценностных отношений казахстанских школьников к изучаемым языкам [Текст] / Л. Сырымбетова, А. Жуман, А. Шаймерденова // Білім ғылым-педагогикалық журнал. - 2024. - №4. - С. 151-166
Рубрики: Языковедение
Кл.слова (ненормированные):
языковое образование -- аксиологизация языкового образования -- ценностное отношение к языкам -- критерии ценностного отношения -- диагностика ценностного отношения -- школьники -- language education -- axiologization of language education -- value attitude towards languages -- criteria of value attitude -- diagnostics of value attitude -- schoolchil-dren
Аннотация: Вопросы ценностного отношения школьников к изучаемым языкам авторы в данной статье рассматривают в контексте аксиологизации языкового образования. Выстроив композиционную структуру искомого явления, авторы сфокусировали свое внимание на вопросах мотивации школьников в изучении языков. В этом ключе указанная мотивация рассматривается авторами как один из ключевых критериев оценки ценностного отношения к языкам. В данной статье изложены материалы эмпирического исследования, направленного на диагностику и оценку уровня сформированности ценностного отношения казахстанских школьников к изучаемым языкам. При этом в фокус исследования взяты три языка: казахский (Т2), русский (Я2) и английский (L3). В терминологии трехъязычного образования в Казахстане это означает вторые и третий языки, т.е. казахский язык в школах с русским языком обучения, русский язык в школах с казахским языком обучения и английский независимо от языка обучения в школах. Авторы отмечают, что материалы, изложенные в данной статье, представляют собой один из фрагментов более широкого исследования, так как мотивация в изучении языков выступает одним из девяти критериев ценностного отношения к языкам. Целью исследования является выявление уровня мотивации казахстанских школьников в изучении трех языков. Основным методом исследования является онлайн-опрос, в котором приняли участие обучающиеся 6-9 классов школ четырех регионов Казахстана. The authors of this article consider the issues of schoolchildren’s value at-titudes to the languages they study in the context of the axiologization of language education. Having built a compositional structure of the sought-after phenomenon, the authors focused their attention on the issues of schoolchildren’s motivation to learn languages. In this vein, the authors consider this motivation as one of the key criteria for assessing the value attitude to languages. This article presents the materials of an empirical study aimed at diagnosing and assessing the level of Kazakhstani school-children’s value attitude formation in the languages they study. The focus of the study is three languages: Kazakh (T2), Russian (Я2) and English (L3). In the terminology of trilingual education in Kazakhstan, this means the second and third languages, i.e. the Kazakh language at schools with Russian as the language of instruction, the Russian language at schools with Kazakh as the language of instruction and English regardless of the language of instruction in schools. The authors note that the materials presented in this article represent one fragment of a larger study, since motivation in learning lan-guages is one of the nine criteria for valuing attitudes towards languages. The purpose of the study is to identify the motivation level of Kazakhstani schoolchildren in learning three languages. The main research method is an online survey, which involved stu-dents in grades 6-9 in schools in four regions of Kazakhstan
Держатели документа:
ЗКУ
Доп.точки доступа:
Жуман, А.
Шаймерденова, А.
66.

Подробнее
66
S 62
Singuwa, Ch.
SADS - Ied Peace Operations: Successes, Challenges, and Future Prospects [Текст] / Ch. Singuwa, S. A. Bokeriya // Азия и Африка сегодня. - 2025. - №5. - с. 38-44
ББК 66
Рубрики: Политика. Политическая наука
Кл.слова (ненормированные):
SADC -- peacekeeping operations -- peacekeeping -- Southern Africa -- security -- diplomatic mediation -- institutional reform
Аннотация: Peacekeeping operations led by the Southern African Development Community have played a pivotal role in promoting stability and resolving regional conflicts in Southern Africa.
Доп.точки доступа:
Bokeriya, S. A.
S 62
Singuwa, Ch.
SADS - Ied Peace Operations: Successes, Challenges, and Future Prospects [Текст] / Ch. Singuwa, S. A. Bokeriya // Азия и Африка сегодня. - 2025. - №5. - с. 38-44
Рубрики: Политика. Политическая наука
Кл.слова (ненормированные):
SADC -- peacekeeping operations -- peacekeeping -- Southern Africa -- security -- diplomatic mediation -- institutional reform
Аннотация: Peacekeeping operations led by the Southern African Development Community have played a pivotal role in promoting stability and resolving regional conflicts in Southern Africa.
Доп.точки доступа:
Bokeriya, S. A.
67.

Подробнее
63
S 49
Serimov, Y.
Kanysh Satbayev and Nicholas Poppe [Текст] / Y. Serimov // ULY DALA MURASY: қолжазбалар және сирек кітаптар ұлттық орталығы. - 2024. - №4. - б. 53-57
ББК 63
Рубрики: Тарих. Тарих ғылымдары
Кл.слова (ненормированные):
Belgitas -- N. N. Poppe -- Chagatai -- Oriental studies -- academician
Аннотация: The article discusses linguist and ethnographer N.N. Poppe a Mongolist and Altai language specialist, who was the first to read the Chagatai-language text on the "Belgitas" stone discovered by academician K. Satbayev in the Ulytau region.
S 49
Serimov, Y.
Kanysh Satbayev and Nicholas Poppe [Текст] / Y. Serimov // ULY DALA MURASY: қолжазбалар және сирек кітаптар ұлттық орталығы. - 2024. - №4. - б. 53-57
Рубрики: Тарих. Тарих ғылымдары
Кл.слова (ненормированные):
Belgitas -- N. N. Poppe -- Chagatai -- Oriental studies -- academician
Аннотация: The article discusses linguist and ethnographer N.N. Poppe a Mongolist and Altai language specialist, who was the first to read the Chagatai-language text on the "Belgitas" stone discovered by academician K. Satbayev in the Ulytau region.
68.

Подробнее
65
C 45
Changpeng, Y.
Exploring the application of the modern "5P+1D" model for efficient human resource management in the economic development of backward regions in china [Текст] / Y. Changpeng, S. Tazhiyeva // Транзитная экономика: научно-практический журнал. - 2024. - №4. - с. 102-116
ББК 65
Рубрики: Экономика. Экономические науки
Кл.слова (ненормированные):
"5P+1D" Modern Management -- Human Resources -- Backward area -- Efficiency
Аннотация: The Economic Development of Chinas Backward areas needs to consider population size, economy, education, health care, culture, environment and other aspects .At present, there are few studies on Human Resources in Backward Regions in China, so there is still a long way to go for Efficient Management of Human Resources in Backward Regions. The purpose of this paper is to find an effective Human Resource Management method in line withod in line with Chinas national conditions.
Доп.точки доступа:
Tazhiyeva, S.
C 45
Changpeng, Y.
Exploring the application of the modern "5P+1D" model for efficient human resource management in the economic development of backward regions in china [Текст] / Y. Changpeng, S. Tazhiyeva // Транзитная экономика: научно-практический журнал. - 2024. - №4. - с. 102-116
Рубрики: Экономика. Экономические науки
Кл.слова (ненормированные):
"5P+1D" Modern Management -- Human Resources -- Backward area -- Efficiency
Аннотация: The Economic Development of Chinas Backward areas needs to consider population size, economy, education, health care, culture, environment and other aspects .At present, there are few studies on Human Resources in Backward Regions in China, so there is still a long way to go for Efficient Management of Human Resources in Backward Regions. The purpose of this paper is to find an effective Human Resource Management method in line withod in line with Chinas national conditions.
Доп.точки доступа:
Tazhiyeva, S.
69.

Подробнее
65
A 29
Akbar, I.
Comparative analysis of gender equality in the tourism sector of kazakhstan, kyrgyzstan and uzbekistan [Текст] / I. Akbar, I. Kartanova, Y. Suranchiyeva, A. Ussenova // Транзитная экономика. - 2025. - №1. - С. 50-64
ББК 65
Рубрики: Экономика. Экономические науки
Кл.слова (ненормированные):
analysis -- gender equality -- tourism -- Kazakhstan -- Kyrgyzstan -- Uzbekistan
Аннотация: This research aims to assess the level of gender equality in the tourism sector of Kazakhstan, Kyrgyzstan, and Uzbekistan and compare gender aspects between the countries in the region to help identify both common trends and unique challenges for each.
Доп.точки доступа:
Kartanova, I.
Suranchiyeva, Y.
Ussenova, A.
A 29
Akbar, I.
Comparative analysis of gender equality in the tourism sector of kazakhstan, kyrgyzstan and uzbekistan [Текст] / I. Akbar, I. Kartanova, Y. Suranchiyeva, A. Ussenova // Транзитная экономика. - 2025. - №1. - С. 50-64
Рубрики: Экономика. Экономические науки
Кл.слова (ненормированные):
analysis -- gender equality -- tourism -- Kazakhstan -- Kyrgyzstan -- Uzbekistan
Аннотация: This research aims to assess the level of gender equality in the tourism sector of Kazakhstan, Kyrgyzstan, and Uzbekistan and compare gender aspects between the countries in the region to help identify both common trends and unique challenges for each.
Доп.точки доступа:
Kartanova, I.
Suranchiyeva, Y.
Ussenova, A.
Страница 7, Результатов: 69